Vzory jsou zábava :)

 

Věděla jsem už odmalička, proč se musíme učit vzory podstatných jmen? Zřejmě ano. Maminka byla totiž češtinářka a v češtině mě cepovala odjakživa. Vždyť já četla už v čtyřech letech! Ale bavilo mě to a baví dodnes. Maminka zařídila, aby se z našeho jazyka stal můj koníček.

Když jsme se ve škole začali učit o vzorech, mamka se mě zeptala, jestli mám já nějaký vzor. Tenkrát jsem milovala Věru Čáslavskou, dělala jsem gymnastiku a moc jsem chtěla vyhrávat jako ona.

Mamka nenápadně přešla ke vzorům.

„Vidíš, ty máš svůj velký vzor. A podstatná jména ho mají taky. Každé české podstatné jméno si vybere ten svůj, jeden ze čtrnácti, a chce se mu podobat. Chce se mu podobat ve všem. Chce se stejně skloňovat, chce mít na svém konci stejné i nebo y nebo třeba jinou koncovku.“

A já cvičila, abych byla jako Věra Čáslavská, a zároveň pilovala vzory. Vzory mi šly lépe. S gymnastikou jsem skončila, u češtiny jsem zůstala.

Takže už díky mé mamince víme, jak vysvětlit dětem, proč se učit vzory.

Ale… bojová otázka (to zase používám ve své třídě já), musíme používat vzory u každého slova?

Zdaleka ne, ani náhodou.

Vzory se řídíme ve dvou případech.

  • Pokud si nejsme jisti, jak se slovo správně skloňuje, použijeme vzor.
    Například vzor žena má v 7. pádě čísla množného koncovku -ami. S ženami. Vzpomeňte si, většinou hovorově řekneme s ženama.Ale určitě chceme, aby se naše děti vyjadřovaly pěkně a správně. Působí to lépe.
  • Vzory používáme v písemném projevu tehdy, končí-li podstatné jméno na obojetnou souhlásku.
    B, F, L, M, P, S, V, Z

Věděli jste totiž, že všechny vzory končí na tvrdou nebo měkkou souhlásku a je tedy vždy jasné, jaké i/y v nich napíšeme?

n, hrad, muž, stroj, předseda, soudce

žena, růže, píseň, kost (ť)

město, moře, kuře, stavení (ň)

A jsme doma. U vzorů je tedy jasné, jaké i/y v nich napíšeme. Takže pokud umíme přiřadit podstatné jméno ke správnému vzoru, víme taky, jaké i/y se v něm píše.

Alespoň malý příklad, protože více se mi do článku nevejde.

Slovo veslo se skloňuje podle vzoru město. Je totiž středního rodu (TO veslo) a končí na -o.

Ve slově veslo je  -l, což je obojetná souhláska.

Ve slově město je -t, což je tvrdá souhláska.

Jaké i napíšeme po -l? Nevíme.

Dětem ve škole radím, ať si vzor dosadí přímo do zadané věty.

A věta s veslem zní: Na moři plula loďka s vesl_.

Vy asi víte, jaké i se tam píše, ale věřte, že většině dětí to jasné není.

Takže si s dětmi řekneme:

Na moři plula loďka s MĚSTY.

Ve třídě se smějeme a všem už je jasné, že když je ve slově městy po -t tvrdé y, musí být i ve slově vesly.

A tak my to tam vedeme.

Příklad je opravdu jen ve zkratce, u vzorů se nejedná jen o i/y, ale také o jiné koncovky; -ovi, -ovy, -ami, -eti atd.

Ale pro začátek a váš přehled to snad stačí. Každopádně podstatně více se dozvíte tady. Na e-mail vám přijde zdarma interaktivní prezentace a pdf; vyberte si, co preferujete.

V prezentaci i v pdf najdete také nějaké materiály z mého e-booku Jak na vzory podstatných jmen (v 8 krocích). Ten je už pravda placený, protože je hooodně propracovaný, se spoustou obrázkových a jiných cvičení.

Vzory jsou vlastně zábava. Mám zkušenost, že pokud děti vědí, PROČ se je učí, učí se je RÁDY.

Pokud ale chcete mít e-book a všechny mé placené materiály zadarmo, není nic jednoduššího, než přihlásit své dítě do on-line kurzu Nauč se to s E-učitelkou. Kurz se pro čtvrťáky a páťáky otevírá 2× ročně, vždy v září a v lednu. Bezva je, že jej máte na neomezenou dobu. Obsahuje stovky materiálů včetně řešení, videa, prezentace i hry. A samozřejmě, jak už jsem řekla, všechny placené e-booky, které jsem pro tuto věkovou kategorii vytvořila.

 

 

Autorka ebooků Jak na vzory podstatných jmen, Násobilková jííízda, Logické hádanky a dalších. Jsem učitelka na 1. stupni ZŠ už 20 let a práci s dětmi miluji. Mé děti škola baví a každý den se do ní těší. Ptáte se proč? Jedním z důvodů určitě je, že proces poznání není pro mé žáčky pouze dril a hrozba písemek - učíme se s respektem k jedinečnosti každého, diskutujeme, nešprtáme se, ale vyvozujeme, používáme spoustu zábavných materiálů, které jsem sama pro děti vymyslela a vyrobila. V mé třídě je v hodinách hluk, ale tvůrčí hluk. Myslím, že tak to má být :) Celý můj příběh se dočtete zde »