Násobilka? Uff.

Možná máte stejný problém jako já.

Násobilka.

Děti v mé 4. třídě ji zatím moc nedávají. Není divu. Skoro polovinu loňského školního roku seděly doma a učily se dálkově. Od října znovu.

A teď si přijdu já s dalším učivem vycházejícím z násobilky. Těžce nestíhají. Než si přeříkají násobky a dojdou k danému výsledku – to to trvá.

Máte to doma taky tak?

Takže – co s tím?

Já učím jen čtvrťáčky a páťáky, takže jsem vždy přišla k hotovému – násobilku si děti vyvozují už ve 2. nebo ve 3. třídě, poté co se zpaměti naučily sčítat do sta. To je totiž základní předpoklad.

Letos se ale mohlo stát, že děti nepochopily její princip.

Zkuste jim ho připomenout touto tabulkou.

Plán tabulky si můžete stáhnout přímo zde.

Využijte svou fantazii a místo obyčejné pastelky použijte bonbóny, lipo, cereálie, pet víčka apod. Je spousta možností a děti to bude bavit.

S prsty nebo bez?

Musím se přiznat, že jsem nikdy nebyla ve 4. a 5. třídě fanda prstů v násobilce. Jsem „stará škola“. Když jsem chodila do školy, tak se nám násobilka jakž takž vyvodila a pak už nastoupil dril a cvičení. Ale uměla jsem ji, jako když bičem mrská, a zdá se, že mě to nijak na duši nepoškodilo.

Ale doba je jiná, děti jsou jiné, informace nacházejí na každém kroku. Což je fakt, to my jsme prostě neměli.

Takže si myslím, že NENÍ důvod dětem bránit v používání prstů aspoň ve 4. třídě s tím, že neustále pamětně procvičujeme násobilkové spoje. Doma i ve škole. Pro procvičování násobkových řad jsem pro vás vymyslela a  připravila soubor, který si můžete stáhnout přímo zde.

Trojúhelníčky si vytiskněte nejlépe na tvrdý papír, vystřihněte a používejte. Trojúhelníčky s chybějícími čísly není třeba vystřihovat.

Až děti zvládnou násobkové řady, můžeme přistoupit k procvičování celé malé násobilky. Zkusme ale novější metody, ne jen vzpomínaný dril a sloupečky příkladů. Dobře poslouží například Jurská násobilka. Ke stažení zde.

4 kroky k násobilce

  • Zvládnutí sčítání do 100 zpaměti
  • Pochopení principu násobení
  • Zapamatování násobkových řad
  • Procvičování s úsměvem

Procvičujme krátce, ale často. Nezapomeňme, že každé dítě má své vlastní tempo. A prosím vás, nedělejme z toho vědu, vše s úsměvem :)

K tomu můžete použít také mou Násobilkovou jízdu, odkaz zde.

Hejného metoda

Hejného matematika je fajn, ale spousta z nás na ni není zvyklá. Její principy jsou složeny tak, aby dítě objevovalo matematiku samo a s radostí.  https://www.h-mat.cz/hejneho-metoda

V Hejného matematice se používá tato tabulka násobků. Je to tzv. Pythagorova tabulka. Děti si podle ní samy vše vyvozují.

Nedávno jsem na své fb stránce eucitelka uveřejnila post, pod kterým se strhla zajímavá debata, zda HM ano či ne.

Já jsem pro!

Myslím si, že vybřednout z našeho starého pojetí matematiky a rozvíjet samostatné myšlení dítěte je moc důležité. Doba a celý svět směřuje právě k tomu.

Jak jsem psala výše, mě matematika „za našich časů“ nijak nepoškodila, ale taky nerozvíjela. To je velká škoda.

Můj závěr

Snažme se oprostit od zažitého myšlení, dovolme dětem pochybovat, vytvářet si vlastní závěry a objevovat.

Ale mezitím se tu násobilku musí nějak naučit, no ne?

Autorka ebooků Jak na vzory podstatných jmen, Násobilková jííízda, Logické hádanky a dalších. Jsem učitelka na 1. stupni ZŠ už 20 let a práci s dětmi miluji. Mé děti škola baví a každý den se do ní těší. Ptáte se proč? Jedním z důvodů určitě je, že proces poznání není pro mé žáčky pouze dril a hrozba písemek - učíme se s respektem k jedinečnosti každého, diskutujeme, nešprtáme se, ale vyvozujeme, používáme spoustu zábavných materiálů, které jsem sama pro děti vymyslela a vyrobila. V mé třídě je v hodinách hluk, ale tvůrčí hluk. Myslím, že tak to má být :) Celý můj příběh se dočtete zde »
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.